Τραυματισμοί: Κρύο ή ζεστό;


1a - AKADEMY LEONTES - INTERNET
Να χρησιμοποιήσω ζεστό ή κρύο στον τραυματισμό μου;
Είναι συχνά δύσκολο για τους ασθενείς να καθορίσουν αν το ζεστό ή το κρύο είναι κατάλληλο για τον τραυματισμό τους . Παρόλο που το ζεστό προσφέρει άμεση ανακούφιση μπορεί να προκαλέσει επιδείνωση του τραυματισμού.  Επίσης μη σωστή χρήση πάγου μπορεί να παρατείνει τον χρόνο αποκατάστασης.
Εάν όμως χρησιμοποιηθεί με τον σωστό τρόπο, ο πάγος ή το ζεστό, ο ασθενής μπορεί να επωφεληθεί άμεσα και αποτελεσματικά όσον αφορά την μείωση του οιδήματος ,   της φλεγμονής ,  της αιμορραγίας , του μυϊκού σπασμού και του πόνου . Επίσης η κρυοθεραπεία και η θερμοθεραπεία επιταχύνουν την επούλωση και την αποκατάσταση του τραυματισμού.
Γιατί ο πάγος είναι ευεργετικός;
Η αποθεραπεία   βοηθά στην μείωση της αιματικής ροής στην περιοχή του τραυματισμού. Αυτό είναι ευεργετικό κατά την διάρκεια της φάσης της φλεγμονής ( οι πρώτες 72 ώρες μετά τον τραυματισμό ή της υποτροπής  ) όπου βοηθά στην υποχώρηση της φλεγμονής και του οιδήματος. Ο πάγος επίσης μπορεί να βοηθήσει στην ανακούφιση του πόνου και στην μείωση του μυϊκού σπασμού.
Σε συνδυασμό με την αποθεραπεία ( στις πρώτες 72 ώρες ) επιπρόσθετα μέτρα για την μείωση της αιματικής ροής αποτελούν :
  • Ανάπαυση  (αποφυγή όλων των δραστηριοτήτων που το επιδεινώνουν)
  • Ανύψωση  του πάσχοντος μέλους ( πιο ψηλά από το επίπεδο της καρδιάς)
  • Επίδεση (χρήση ελαστικού επιδέσμου )

Πώς να χρησιμοποιήσω τον πάγο;

Η προς θεραπεία περιοχή πρέπει να εκτίθεται στον πάγο για 10 με 15 λεπτά κάθε 3 με 4  ώρες .Αυτό επιτυγχάνετε με το να χρησιμοποιηθεί ένα κρύο επίθεμα ή μια σακούλα η οποία περιέχει νερό και παγάκια . Την περιοχή την προστατεύουμε με μια πετσέτα για την αποφυγή ψυχρού εγκαύματος .  Η παρακάτω εικόνα παρουσιάζει μια πρακτική τεχνική κρυοθεραπείας που μπορούμε όλοι να χρησιμοποιήσουμε!
Ένας άλλος τρόπος είναι η παγομάλαξη  κατά την οποία λιώνουμε ένα παγάκι στην περιοχή του τραυματισμού  ή χρησιμοποιούμε ένα πλαστικό ποτήρι με πάγο για να μην παγώνουν τα δάχτυλα μας:
   
Σε αυτή  την περίπτωση ο χρόνος εφαρμογής μπορεί να μειωθεί μέχρι τα 8 λεπτά μιας και αυτή η τεχνική είναι πολύ πιο αποτελεσματική .

Γιατί το ζεστό είναι ευεργετικό;
Το ζεστό προκαλεί υπεραιμία στην προσβεβλημένη περιοχή . Αυτό είναι ευεργετικό μετά την φάση της φλεγμονής . Περισσότερο αίμα στην περιοχή σημαίνει περισσότερα θρεπτικά συστατικά και οξυγόνο στους τραυματισμένους ιστούς με αποτέλεσμα ταχύτερη θεραπεία . Το ζεστό επίσης μπορεί να μειώσει τον πόνο ,  τον μυϊκό σπασμό , την μυϊκή δυσκαμψία και την αρθρική σκληρότητα . Εάν όμως χρησιμοποιηθεί τις τρεις πρώτες μέρες κατά τη φάση της φλεγμονής το ζεστό θα αυξήσει το οίδημα και την φλεγμονή και θα παρατείνει τον χρόνο της αποκατάστασης.
Πότε πρέπει να χρησιμοποιώ θερμοθεραπεία;
Το ζεστό μπορεί να χρησιμοποιηθεί  για να επισπεύσει την θεραπεία από την στιγμή που έχει ολοκληρωθεί η φάση της φλεγμονής η οποία διαρκεί τρεις μέρες . Παρόλα αυτά  σε περίπτωση υποτροπής του τραυματισμού το χρονικό αυτό διάστημα αυξάνεται .
Σαν γενικό κανόνα η θερμοθεραπεία χρησιμοποιείτε  αφού περάσουν 72 ώρες από την στιγμή του τραυματισμού. Επίσης δεν χρησιμοποιείτε όταν έχουν περάσει οι 72  ώρες αλλά έχουμε ακόμα συμπτώματα φλεγμονής ( πονος στην ξεκούραση και πονος το πρωί ο οποίος ελαττώνετε με τις πρώτες μας κινήσεις).

Πως χρησιμοποιώ την θερμοθεραπεία;
Εφαρμόζουμε ένα θερμό επίθεμα για  10 με 20 λεπτά στην περιοχή του τραυματισμού 2 με 3 φόρες την ημέρα . Η εφαρμογή του ζεστού γίνετε πριν από τυχόν πρόγραμμα άσκησης . Τέλος η θερμοκρασία είναι τέτοια έτσι ώστε να νιώθουμε μια ευχάριστη αίσθηση ζεστού , για να το ρυθμίσουμε αυτό τυλίγουμε το επίθεμα με μια πετσέτα.

Γράφει ο Φίλιππος Γκέκης PT, MT

 

Απο : ‘Physio Aid’

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s